Uwaga na oszustwa !
Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Oleśnicy prowadzą sprawy dotyczące oszustw dokonanych z pomocą rzekomego „pracownika banku”. Oszuści podstępem wchodzą w posiadanie informacji dotyczących rachunków bankowych oraz danych dotyczących logowania się na konta bankowe, co umożliwia dokonanie transakcji, które za ich pośrednictwem obciążają wiele rachunków bankowych osób pokrzywdzonych.
W ostatnich dniach do Komendy Powiatowej Policji w Oleśnicy zjawiło się kilka osób, które zostały oszukane w internecie i straciły pieniądze zgromadzone na ich kontach bankowych. W każdym opisanych zgłoszeń jedną z głównych postaci występujących po stronie oszustów jest osoba podająca się za „pracownika banku”.
W jednej z prowadzonych spraw wynika, że sprawca kontaktuje się z 48-letnią kobietą, która ma na jednym ze znanych portali internetowych wystawiony przedmiot na sprzedaż. Kontakt ze strony „rzekomego kupującego” następuje poprzez komunikator.
Następnie oszust decyduje się kupić przedmiot i po ustaleniu kwoty oznajmia, że dokonał już przelewu za przedmiot, który chce kupić. Po czym wysyła na adres mailowy formularz plus link. Po kliknięciu w link przekierowuje na stronę banku. W momencie, gdy strona nie może się wyświetlić pojawia się na ekranie informacja, aby skontaktować się z pracownikiem banku.
Po krótkiej chwili do kobiety dzwoni pracownik banku i oznajmia, że pomoże jej zalogować się na jej konto wysyłając jeszcze raz link. Po zalogowaniu prosi 48-latke o potwierdzenie na telefonie wszystkich transakcji. Dopiero po skończonej rozmowie kobieta zorientowała się, że z jej konta zniknęło ponad 20 tysięcy złotych.
Drugą z prowadzonych została zgłoszona przez 34-latkę, która otrzymała telefon od „pracownika banku”, który przedstawił, że jej środki na koncie są zagrożone i aby ich nie stracić proponuję przelanie pieniędzy na konto techniczne.
Zgłaszająca w słuchawce usłyszała, że stworzone konto będzie służyło do ochrony jej środków. Kobieta wykonała polecenia, które padały w słuchawce. Niestety po zakończonej rozmowie z jej konta zniknęło ponad 50 tysięcy złotych.
Po raz kolejny apelujemy do mieszkańców powiatu oleśnickiego aby:
- nie wchodzili w podejrzane link
- chronili dane swojej karty płatniczej, nigdy nie udostępniając nikomu kodów autoryzacji
- nie załatwiali spraw kupna i sprzedaży poza platformą w której dokonywany jest zakup danego przedmiotu
- nie podawali kodów typu BLIK za pośrednictwem sms-ów czy komunikatorów.
- stosowali zasadę ograniczonego zaufania; nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie i co próbuje osiągnąć
- by nie klikali w linki dotyczące dostawy lub konieczności dopłaty w sms-ach, które często prowadzą do fałszywych stron
- potwierdzali tożsamość osoby dzwoniącej
Pamiętajmy zatem ostrożność, czujność i metoda ograniczonego zaufania pozwolą nam uniknąć problemów i nie stać się kolejną ofiarą oszusta! W przypadku gdy padniemy ofiarą oszustwa, jak najszybciej zgłosić sprawę do swojego banku – być może transakcję da się jeszcze powstrzymać i zabezpieczyć pozostałe środki. Każdą sytuację zgłosić na policję.
asp. szt. Bernadeta Pytel
Oficer Prasowy KPP Oleśnica